התאמת מרקמי נוזלים ומזון עבור אנשים עם הפרעת בליעה

דיספגיה מתארת מצב של הפרעה בתהליך הבליעה. קושי בתהליך הבליעה מופיע לרוב בגיל השלישי ויכול להתבטא בקושי בבליעת נוזלים, בליעת מוצקים או בהפרעה המשלבת את שני המרקמים. הסיבות לדיספגיה רבות; אירוע מוחי, פרקינסון, דמנציה, טיפולים בחולי סרטן שעלולים להביא לקשיי בליעה ואף סוכרת לא מאוזנת שם הקושי בבליעה נגרם עקב יובש קיצוני בפה.

מי שסובל מדיספגיה נמצא בסיכון של כניסת מזון לקנה הנשימה והריאות שגורמות לשיעול, חנק ולדלקת ריאות. בעקבות הקושי באכילה ושתייה, צריכת הנוזלים והמזון יורדת ועקב כך עלולה להתפתח התייבשות, תת תזונה ואף סרקופניה.

כדי לאפשר לאנשים עם הפרעת בליעה אכילה ושתייה נורמטיביים, נדרשים שינויים והתאמות של מרקמי המזון והשתייה, זאת כדי לשמור על בטיחות הבליעה ולהאט את קצב הזרימה של הנוזל לתוך הפה. שימוש במרקמים נכונים שיאפשרו בליעה לא מסכנת יכול למנוע התפתחות של תת תזונה שתחייב במקרים מסוימים מעבר להזנה בצינורית.

מטרת ההתאמות היא לאפשר טווח מרקמים רחב ככל הניתן בהתאם ליכולות המטופל. לשם תיאור מרקמי מזון והתאמת רמת סמיכות לנוזלים, הוקמה בשנת 2013 היוזמה הבין לאומית לסטנדרטיזציה של מרקמים מותאמים לדיספגיה (IDDSI) המותאמת לכל הגילים, כל מסגרות הטיפול ובתרבויות השונות. ועדת IDDSI הניבה מבנה מוגדר של דרגות מרקמים שונות, הנעות ברצף של שמונה דרגות (0-7). כאשר דרגה 0 מתארת נוזל דליל (כגון מים) ודרגה 7 מתארת מזון מוצק.

כל התאמת מרקם דורשת התערבות של קלינאי/ת תקשורת ודיאטן/ית, אשר עובדים בשיתוף פעולה בבניית תוכנית התערבות וביישומה אצל מטופלים עם קשיי בליעה. קלינאי/ת התקשורת מבצע/ת הערכה של תפקודי האכילה והבליעה ובהתאם לכך בונה תוכנית התערבות מקיפה מותאמת לכל מטופל באופן אישי בהתחשב במצבו הרפואי, יכולותיו, רקעו התרבותי ורצונותיו.

הדיאטן/ית מרכיב/ה תפריט אישי בהתאם למרקם שקבע קלינאי/ת התקשורת בהערכת תפקודי האכילה והבליעה ובהתאם לפרמטרים נוספים: המצב הרפואי והתזונתי של המטופל, תרבותו והעדפותיו האישיות. התפריט האישי יהיה בהתאם לדרגות ה – IDDSI  השונות. בנוסף, על הדיאטן/ית לשמר את ערכו התזונתי של המזון (ואף לשפרו) ולשמר את המראה האסתטי של המזון במידת האפשר על מנת לעודד אכילה ולמנוע התדרדרות תזונתית שעלולה להוביל להידרדרות באיכות החיים, תת תזונה וסרקופניה.

שימוש במסמיכים תעשייתיים לצורך הסמכת מזון נוזלי נפוץ בטיפולי אכילה והאכלה.

מוצרי איזי ליין שמתאימים למצב של קושי בבליעה דיספגיה:

איזי טיקנר – מסמיך נוזלים. אבקה מסיסה, ללא טעם, המסמיכה כל נוזל (חם וקר) ומאפשרת לסובלים מקושי בבליעה לשמור על תפריט מאוזן ומגוון. ניתן לערבב עם מים, מיץ, קפה, מרק, רסק תפוחים ועוד.

אנין – אבקה להכנת פודינג עשיר בקלוריות וחלבון המתאים לסובלים מקושי בבליעת נוזלים וזקוקים להעשרת התפריט היומי. רמת הסמכה כבדה לפי הוראות ההכנה (רמת IDDSI 4).

סטרינג – מסמיך נוזלים חדש מבוסס על סיבים.

פתרונות העשרה נוזליים מותאמים ל- IDDSI (רמות הסמכה משתנות):

איזי פייבר –  במרקם דליל (רמת IDDSI – 0) מזון ייעודי איזוטוני  המספק תזונה מלאה, מאוזנת הכוללת גם סיבים תזונתיים. מתאים להזנה כולית דרך צינורית או כהשלמה לתפריט היומי. נכלל בסל התרופות במספר התוויות.

איזי דיילי – בסמיכות קלה מאוד (רמת IDDSI – 1) מזון ייעודי מרוכז חלקית, מספק תזונה מלאה עשירה בחלבון, מאוזנת ודלת שארית. מתאים להזנה כולית דרך צינורית או כהשלמה לתפריט היומי. נכלל בסל התרופות במספר התוויות.

איזי דרינק – בסמיכות קלה מאוד (רמת IDDSI – 1) משקה העשרה פרווה על בסיס חלבון סויה, דל שארית בתוספת ויטמינים ומינרלים. נכלל בסל התרופות במספר התוויות.

איזי מילק 2 – בסמיכות קלה (רמת IDDSI – 2) מזון ייעודי מרוכז המספק תזונה מלאה, מאוזנת הכוללת גם סיבים תזונתיים. מתאים להזנה כולית דרך צינורית או כהשלמה לתפריט היומי. נכלל בסל התרופות במספר התוויות.

DM line – במרקם דליל (רמת IDDSI – 0) מזון ייעודי מרוכז חלקית מיועד להזנה מלאה או השלמה לתפריט היומי, מכיל סיבים תזונתיים ופחמימה מסוג  איזומלטולוז בעלת אינדקס גליקמי נמוך.

 

לצפייה במתכונים לחץ כאן

המוצר נוסף בהצלחה לעגלת הקניות
המוצר נוסף בהצלחה לרשימת המשאלות
בודק...