תזונה בחולי קורונה

מגיפת COVID-19 (קורונה) מציבה אתגרים ואיומים חסרי תקדים בפני חולים ומערכות הבריאות ברחבי העולם

סיבוכים נשימתיים חריפים הדורשים טיפול נמרץ (ICU) הם הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה בקרב חולי הקורונה. על פי הדיווחים, תמותה גבוהה יותר נמצאה בקרב נבדקים עם מערכת חיסונית מוחלשת, בעיקר מבוגרים עם מחלות רקע וכאלו הסובלים מתת תזונה.

תת תזונה עלולה לפגוע בתוצאות הטיפול: מגבירה את הסיכון לתחלואה, זיהומים, מאריכה משך אשפוז ומגדילה את שיעורי התמותה. לכן, יש לכלול באופן שגרתי מניעה, אבחון וטיפול בתת תזונה בניהול חולי COVID-19.

ככלל, כל מטופל המאושפז למעלה מ- 48 שעות ביחידה לטיפול נמרץ הינו בסיכון תזונתי. ידוע שבקרב מטופלים הנזקקים להנשמה ישנו שיעור יחסית גבוה של חולים מבוגרים הסובלים ממחלות רקע, סרקופניה (דלדול שרירים) וניצבים בסיכון תזונתי מוגבר. עוד ידוע כי שכיחות הסימפטומים הגסטרואינטסטינלים (שלשולים, כאבי בטן והקאות) גבוהה ובשילוב עם שינויי טעם וריח הגורמים לחוסר תיאבון עלולה להתרחש ירידה בצריכה התזונתית (הדרדרות עד לכדי תת תזונה) עוד טרם אשפוזם ביחידה לטיפול נמרץ.

חולים מונשמים אינם יכולים לצרוך מזון באופן עצמואי ולכן גם הדרישה להזנות מיוחדות (מזון רפואי) עולה. בחולים אלה, יש להתחיל הזנה אנטרלית (הזנה בצינורית) מוקדמת תוך 24-48 שעות מהקבלה. הזנה בצינורית נמצאה כשומרת על מבנה ותפקוד מערכת העיכול, שמירה על תפקוד מערכת החיסון וכמשפרת סיכויי שרידות. יש חשיבות למעקב אחר תהליך ההזנה על מנת לוודא כי המטופל מגיע ליעדי הצריכה הנדרשים תוך סבילות מיטבית, ומניעת תת תזונה. במצבים בהם לא ניתן להשיג את היעדים התזונתיים באמצעות הזנה בצינורית ניתן לשקול השלמה ע"י הזנה פרנטראלית (הזנה ורידית) תוך התחשבות במצבו של המטופל.

ההמלצה לצרכי אנרגיה וחלבון הינה גבוהה עקב המצב החמור בו המטופלים המונשמים נמצאים. 25-30 קק"ל/ק"ג גוף ו1-1.5 גרם חלבון/ק"ג היכולים להינתן כמזון ייעודי מזון רפואי מרוכז כדוגמת איזי דיילי פורמולה מאוזנת, מרוכזת ועשירה בחלבון.

כמו כן, נבדקים עם תת תזונה צריכים להבטיח צריכה מספקת של ויטמינים ומינרלים. באופן כללי, רמות נמוכות או צריכה נמוכה של ויטמינים מקבוצת B, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין A מינרלים כגון סלניום, אבץ וברזל וחומצות שומן בלתי רוויות כגון אומגה 3 נקשרו לתוצאות קליניות שליליות במהלך זיהומים נגיפיים. על כן, יש להבטיח מתן מנה יומיות מספקת לוויטמינים ומינרלים לחולים בתת תזונה הנמצאים בסיכון או כאלו שכבר חולים ב- COVID-19, על מנת לשפר את ההגנה החיסונית נגד זיהומים. מזון רפואי אפשרי  לשימוש הינו האיזיפייברמזון איזוטוני כולי המספק תזונה מלאה בתוספת ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. ניתן לתסף חלבון ע"י איזי וואי אבקה מסיסה של חלבון מי גבינה בהתאם לצרכי המטופל.

סיכון נוסף עבור הנגמלים מהנשמה והעוברים להזנה הינו דיספגיה (הפרעה בבליעה). דיספגיה מהווה סיכון גבוה לאספירציה (שאיפה של מזון מהלוע לדרכי הנשימה) והתפתחות דלקת ריאות. בנוסף, עקב הקושי הפיזי הנלווה לבליעה לדיספגיה יכולה להיות השפעה שלילית על הצריכה תזונתית ועל כן יש לבצע מעקב תזונתי תכוף במטופלים אלה. במקרים של דיספגיה ניתן להשתמש במסמיך נוזלים המקל על בליעת נוזלים – איזי טיקנר או סטרינג. להרחבה מומלץ לקרוא את המאמר בנושא דיספגיה.

המוצר נוסף בהצלחה לעגלת הקניות
המוצר נוסף בהצלחה לרשימת המשאלות
בודק...